Asbest handler om både sundhed og jura – sørg for at din bolig har en ren ”straffeattest” – få overblik over regler, bøder, tilskud og BBR
Asbesttages levetid på 40-60 år har sammen med nye regler sat gang i udskiftningen. De nye regler for håndtering af asbestholdige tage, træder i kraft 1. januar 2025. Reglerne udfordrer både køber og sælger i en bolighandel, for hvem hænger på ansvaret for asbest i nærmiljøet.
Købt eller solgt
”Start med at se på husets alder – er det bygget i perioden 1960-1984, så indeholder tagpladerne stort set altid asbest. Er der lagt nyt tag ovenpå de gamle tagplader? Hvis tagpladerne er skiftet, hvad så med loft og isolering? Er taget renset af og malet, hvad så med jorden rundt om huset? Hvad står der i BBR om tagmateriale?”, sådan lyder den nemme tjekliste fra Danske BOLIGadvokater.
Privatpersoner må ikke længere selv nedtage asbestholdigt materiale, medmindre det drejer sig om kortvarigt arbejde af mindre karakter, som f.eks. nedtagning af enkelte tagplader. For dig som boligejer betyder det, at du skal sikre dig, at firmaet, der nedriver asbest fra din ejendom, er autoriseret.
Skal du sælge, så er det vigtigt at dokumentationen er i orden. Bygnings- og Boligregistret (BBR) på din ejendom skal have en ren påtegning. Og dokumentation fra det firma, som har udskiftet taget, er afgørende for, hvor stort et ansvar der følger med salget.
”Lige nu er mit bedste råd, at du tager en certificeret boligadvokat med på råd, uanset om du skal købe eller sælge. Det er vigtigt at du får juraen på plads helt fra starten og undgår at stå med en mega regning og bødeforelæg efter du har købt eller solgt”, så enkelt lyder rådet fra Niels Erlandsen, formand for Danske BOLIGadvokater.
Han gør også opmærksom på, at man som boligejer er ”bygherre” når et asbesttag skal udskiftes og har derfor et ansvar i forhold til Arbejdsmiljøloven, som skal tages alvorligt.
Hovedpunkterne i de nye regler:
- Arbejde med asbest skal anmeldes til Arbejdstilsynet, og manglende anmeldelse kan medføre bøder.
- Du skal muligvis indhente tilladelser fra din kommune, før arbejdet kan påbegyndes. Det er en god idé at kontakte kommunen for at få specifik information om lokale krav.
- Kun virksomheder med særlig autorisation fra Arbejdstilsynet må udføre nedtagning af asbestholdige tage. Virksomheder skal have en godkendt faglig ansvarlig og et kvalitetsledelsessystem, som er godkendt af en kontrolinstans.
- Arbejdet skal udføres med strenge sikkerhedsforanstaltninger for at undgå frigivelse af asbestfibre. Dette inkluderer brug af beskyttelsesudstyr og korrekt indpakning og bortskaffelse af asbestaffald.
Læg en plan før du går i gang
”Det er kompliceret at arbejde med asbest, og man skal være på forkant. Bliver der skader på fx et tag, kan det ende med, at man må fraflytte i en periode, fordi asbesten kan have spredt sig. Derfor er det med god grund, at reglerne på området er så restriktive. Det handler om at beskytte beboere, men også lokalområdet og selvfølgelig de medarbejdere, der arbejder med det,” forklarer Niels Erlandsen.
I forbindelse med sanering er det særlig vigtigt at holde styr på asbeststøv. Dansk Industri har udarbejdet en rigtig god vejledning over foranstaltninger, der vil medvirke til at begrænse, at asbest spredes til omgivelserne.
Intet tilskud til asbestsanering
I øjeblikket er der desværre ingen specifikke tilskud til fjernelse af asbesttage. Omkostningerne ved fjernelse af asbestholdige tagplader skal derfor dækkes af boligejerne selv. Dog giver Bygningspuljen dig muligheder for at søge tilskud til energioptimering. For eksempel kan du få tilskud til isolering af loftet, når du alligevel fjerner asbesttaget.
Bøder og erstatning
Hvis der er foregået ulovlig asbestsanering, kan der være flere erstatningskrav og konsekvenser:
Bøder og sanktioner: Virksomheder og privatpersoner, der udfører ulovlig asbestsanering, kan blive pålagt bøder. For eksempel kan manglende anmeldelse af asbestarbejde resultere i en bøde på 10.000 kr.
Hvis ulovlig asbestsanering har medført sundhedsskader, kan de berørte personer kræve erstatning for helbredsskader. Dette kan inkludere kompensation for medicinske udgifter, tabt arbejdsfortjeneste og smerte og lidelse. Berørte parter kan anlægge retssager mod de ansvarlige virksomheder eller personer for at få dækket deres tab og skader.
TILBAGE
KONTAKT
Alliance Advokater Helsingør
Søndre Strandvej 40
3000 Helsingør
CVR. 1902 0886